Intro samenwerking HCB / DÆMS

Intro samenwerking HCB / DÆMS

Als pensioenjuristen bedient DÆMS bedrijven/DGA’s, ondernemingsraden, accountantskantoren, belastingadviseurs en advocatenmaatschappen op pensioengebied in en ook buiten Nederland. De uitvoering van een pensioenregeling is een belangrijk onderdeel van wat vaak de grootste kostenpost is, namelijk de arbeidskosten.  Het is niet eenvoudig om, alle financiële pensioenproducten te doorgronden teneinde uzelf te behoeden voor financiële en juridische nadelen. Dat is dan ook de reden dat HCB heeft gekozen voor een flexibele samenwerking met DÆMS Pensioenstrategen. HCB maakt hierbij gebruik van de expertise, AFM-vergunning en diensten van DÆMS, maar blijft tegelijkertijd volledig betrokken bij de advisering met betrekking tot het onderwerp (collectieve)...
De schrik van elke werkgever

De schrik van elke werkgever

De versobering van het pensioenakkoord 2015 heeft de meeste impact op het nabestaandenpensioen, ongeacht de hoogte van het inkomen. De hoogte van het nabestaandenpensioen is immers gekoppeld aan het ouderdomspensioen dat wordt opgebouwd. Voor sommige werknemers, daalt het nabestaandenpensioen van de ene op de andere dag met 30% tot 60%. Terwijl er wel een toezegging is gedaan door de werkgever. ‘Dat is een schrikbeeld van elke werkgever’. ‘In december 2014 was het nabestaandenpensioen van de werknemers nog prima geregeld, maar vanaf 1 januari 2015 niet meer. Als een medewerker op 1 februari door een auto wordt geschept, ontvangt de partner een veel lager pensioen dan verwacht.’ Een werkgever moet er natuurlijk niet aan denken dat hij deels verantwoordelijk wordt gehouden voor dit soort financiële drama’s. ‘Als werkgever wil hij dit risico afdekken. Van belang daarbij is dat alle werknemers worden geaccepteerd door de verzekeraar. Ook iemand met bijvoorbeeld overgewicht, hoge bloedruk etc.’ De focus heeft de laatste maanden wellicht vooral gelegen op de versobering van het ouderdomspensioen,  maar de  acute zorg voor alle relaties van De Unie (werkgevers en werknemers) is zonder twijfel het nabestaandenpensioen. ‘Dat moet snel worden geregeld. De werknemers die het betreft, moeten zo spoedig mogelijk voldoende zijn verzekerd.’ Wij bemerken dat veel werkgevers zich niet volledig bewust zijn van het feit dat een daling van het ouderdomspensioen automatisch het gevolg heeft dat het nabestaandenpensioen dan ook versobert. Echter dient de werkgever uitvoering te geven aan de arbeidsrechtelijke...

Hoogte AOW-Franchises in 2015

Hoogte AOW-Franchises 2015 De Belastingdienst heeft de hoogte van de AOW-franchises per 1 januari 2015 gepubliceerd. Bij een pensioenregeling is de franchise dat deel van het salaris waarover geen pensioen wordt opgebouwd. Dit bedrag wordt van het salaris afgetrokken voordat de pensioenpremie wordt berekend. Er wordt alleen premie betaald en pensioen opgebouwd over het deel van het salaris dat boven de franchise ligt.   AOW-franchises (bedragen in euro’s) Enkelvoudig gehuwd Gehuwd met maximale toeslag Ongehuwd Middelloon Eindloon Middelloon Eindloon Middelloon Eindloon 01-01-2015 12.642 14.305 25.284 28.610 18.489 20.921 De AOW-franchises voor middelloonregelingen voor 2015 zijn berekend door de AOW-uitkering te vermenigvuldigen met de factor 100/75. De AOW-franchises voor eindloonregelingen voor 2015 zijn berekend door de AOW-uitkering te vermenigvuldigen met de factor 100/66,28.De franchisebedragen zijn afgestemd op een in 40 jaar op te bouwen ‘vol’ ouderdomspensioen van 75% van het gemiddelde pensioengevend loon. De franchise voor de middelloonregeling is ten opzichte van de franchise van 2014 gedaald en voor de eindloonregeling gestegen.   2015 AOW-bedragen artikel 10aa UBLB (bedragen in euro’s) * & ** Middelloon Eindloon Indien bij een middelloonstelsel bij de toepassing van artikel 18a van de wet een percentage per dienstjaar wordt toegepast van wordt het in artikel 18a, achtste lid, onderdeel a, eerste volzin, bedoelde bedrag vervangen door 75% van Indien bij een eindloonstelsel bij de toepassing van artikel 18a van de wet een percentage per dienstjaar wordt toegepast van wordt het in artikel 18a, achtste lid, onderdeel a, eerste volzin, bedoelde bedrag vervangen door 66,28% van meer dan maar niet meer dan   meer dan maar niet meer dan   – 1,701% 10.095 – 1,483% 11.424 1,701% 1,788% 11.395...